Tuesday, 9 July 2013

#JABUTICABA,ANGGUR YG TMBUH PADA BATANG POKOK DAN DAHAN#

ASSALAMUALAIKUM


Korang penah dgar nama pkok nih.....msty ade yg pnah...n xkrang jgak yg xpnah kn3..hehehe....meh aq cter ckit sal buah ni yg aq godek2 n jmpe at tenet la kn..kakakakaka...xde lor..tdi godek2 la cter sal anggur nih....tup2 nmpk info buah ni...nmpk cam best je....n mmg cam anggur pon...jom2..cekidaud...!!!

 

"Pokok ini mempunyai daun berwarna salmon apabila mereka masih muda, bertukar hijau apabila sudah tua/matang. Ia adalah pokok yang lambat membesar yang memerlukan tempat lembap,tanah ringan berasid untuk pertumbuhan yg baik. pokok ni mudah tumbuh dan membesar pada apa2 keadaan, dan akan tumbuh dengan baik walaupun pada tanah jenis pasir pantai,selagi mereka terdedah kepada pengairan. Bunganya berwarna putih dan berkembang terus dari yang batang dalam cauliflorous kebiasaan. Kebiasaannya pokok ini berbunga dan berbuah hanya sekali atau dua kali setahun, tetapi apabila ia berada di sesuatu tempat yg mempunyai pengairan yg berterusan ia akan kerap berbunga,dan buahnya boleh didapati sepanjang tahun di kawasan tropika.
 
 


Buah pokok ini berukuran 3-4 cm garis pusat dengan satu hingga empat biji yang besar, yang tumbuh secara langsung di atas batang utama dan dahan,yg secara lansung berbeza dari kebanyakan pokok buahan dan anggur lain. Ia mempunyai kulit yg tebal,berwarna ungu, kulit astringen yang berasa manis,isi yg berwarna merah jambu putih atau cerah. Biasa dalam pasaran Brazil, jabuticabas sebahagian besarnya dimakan segar; populariti mereka telah disamakan dengan anggur di Amerika Syarikat. Buah-buahan segar biasanya boleh mula ditapai 3 hingga 4 hari selepas musim menuai, jadi mereka sering digunakan untuk membuat jem, tart, wain, dan minuman beralkohol. Oleh kerana jangka hayat pokok ini sangat pendek, buah-buahan segar jabuticaba amat jarang berada didalam pasaran di luar kawasan penanaman. Secara tradisinya,kulit buah ini yg dijemur dibawah cahaya matahari sehingga kering telah digunakan sebagai rawatan untuk hemoptysis, asma, cirit-birit, dan gargled untuk keradangan kronik tonsil."










 
  








#Sedap kn tgok buah2 2..rsa mcm nk je aq kutip2 n ngap tros...huhuhu....sumber aq dpat sal buah ni adlah en.google n wikipedia yg dah aq olah n edit..hahahah..almaklumla...google nih bla da bhsa mlyu die tggang langgang bla da translate....so aq olah la ikot kpla otak aq pham..law korang nk detail korang pegi la tnya en.wikipedia 2 ha...kekekekeke

Monday, 8 July 2013

#APABILA KEMALASAN MEMAKAN DIRI#

ASSALAMUALAIKUM.....






Aiii...smenjak dua menjak ni aq da jdi makin mlas....atoyai......habis sume kje tgendala....mood brubah2....nk2 skrg bila gusi aq bengkak...lgi la buat aq menyampah gler nk hadap kje2 nih....Ya Allah...klau inilah ujian-Mu buatku..aq trima....nk buat mcm mne lgi..sabo je la...da dkat 2 mggu nih gusi bgkak...bdan pon da rsa mkin susut..asyik xlalu mkn je...malas3....ngn kje menimbun da mcm bukit nih...kne handle sorg2....Mommy....!!! i need u..please help me...huhuhuh...haiii....kje da la byk..2,ni sume aq je yg nk kne ingt...org laen xtau tnye je...mau kecut otk aq...smpaikn kje aq sndri aq xingt...nsib la bos aq nih sporting...slmber derk je die glakkn aq...p die pon sndri mau ingt la kn...kje mnimbun bg aq handle sorg2..hahahaha...atoyai...da smpai k laut mne da aq mrapu nih.....smbung kje oiii...huhuhuh






*WORDLESS,WORDLESS,WORDLESS*

ASSALAMUALAIKUM


Haishhh...ary ni xtau nk crita ap...im speechless...aaarrgghhh...wordless3!!!




*termenung smbil layan lagu,jom lyan skli...

 "Kesinambungan Cinta"

Saturday, 6 July 2013

HIKMAH PENCIPTAAN TAHI BINTANG PART 1 & 2

ASSALAMUALAIKUM

 Hari 2 ad tgok Tanyalah Ustaz at tv9 2,mak aq ske sgt on tv pagi2 dgr cramah ni,smpaikn aq da trikut skali ske dgr sblom g kje....hehehehe,benda baik,pe de hal kn....aq ske sgt tgok ceramah pasal hikmah penciptaan tahi bintang....klau korang nk tau..jom lyan nih..best wa ckp lu......aq mls nk cter..mihmihmihmih...


bahagian yg part 1 nih xjmpe..nk upload ikot cni..so aq bg link ok....HIKMAH PENCIPTAAN TAHI BINTANG PART 1



 Part 2






*semoga sama2 mendapat manfaat ok*

Yeay... !!! Family Day At Holiday Villa Beach Resort & Spa Cherating !!!

ASSALAMUALAIKUM....

 

Hari 2....28/6/2013-29/6/2013 opis ayh aq da adkan 1 acara family day at holiday villa beach resort 7 spa cherathing....sgt2 sronok...dan yg lgi mnyeronokkan ktorang 1 family akn kne main acara sukaneka,mcm2 game ad....da mcm sukaneka budak skolah rendah aq tgok...hahahhaha....sume sporting xkira tua,muda,adk2...nk2 adk2 yg kecik2 2...alolololo...sgt2 comel...!!!!tkedek2 maen game..hahahaha...mcm2 yg ktorg buat...p yg sdeynye...aq xsmpat nk snap2 byk pic..sbb kne jga adk aq yg pling kecik,c baby boo yg tak comey 2....kekekekek

pantai....love it!!

 Sista!!!!

 Alang,Ayah,Baby,Adik

 opkoss la ni c baby boo bam2..huhuh 

Sy malu..xmo tnjuk muka...huhuhu

 ad pntai ooo...kekeke

kolam lgi....


And the best part is....aq dpat double hadiah..kekekeke....1 untuk menang permainan sukaneka & 1 lgi sempena kecemerlangan aq sbb da hbis stdy..thnx mak n ayh yg sllu doakan ankmu yg nakal baik  ini...weeeehooooo......sgt sronok,walaupon da berpeloh+goyang kpla lutut nk naik pentas amik adiah..mihmihmih....aq kn sorang yg ayu lgi pemalu...lalalalala...abaikan aq mrapu ye..... : P


and there it its....sampul da mcm hape da...sronok sgt nk tgok isi dlam..mihmihmih...



*sampai cni la dlu..t aq story2 g k....wait 4 the part 2...sbb pic bnyk lam tablet...xmsok lappy g...n cowie...pic xcntek...pkai fon murah jew....hahahahha...chaw chinchaw pwenz...^^